ELTE Társadalomtudományi Kar,
Empirikus Tanulmányok Intézete
Társadalomkutatások Módszertana Tanszék
Településtudományi és humánökológia szakirány

                                                                                       

                        Az épített környezet humánökológiája

                                   - a közlekedésről:

                        2004/05 tanév második féléve

A kurzus vezetője: Fleischer Tamás,
órái: ELTE Társadalomkutatások Módszertana Tanszék
Budapest Lágymányos

 

A FÉLÉV VÉGÉN BEADOTT DOLGOZATOK (2005 június)

 

Árvay Orsolya: A nyilvános tér, a művészet és a társadalom viszonyrendszere

Bódog András: Az európai város arche-típusai

Böröcz Réka: Pozitív visszacsatolás a közlekedésszabályozásban

Fekete Gergely: Kerékpáron a városban

Gagyi Ágnes:

Kluge Bence: Növényzet és társadalom

Kovách Eszter:

Merker Dávid: Az ütemes vasúti menetrend bevezetése Magyarországon

Meskó Kinga: Budapest, az élhető város?

Pálosi Éva: Motorizáció nélküli közlekedés Budapesten

Polgár Júlia: Áruszállítás és ökológia

Popp Ádám: Tömegközlekedés - tömeges közlekedés

Remeczki Rita: Közparkok rendszere a város szövetében

Szabics Lilla: A budapesti éjszakai közlekedés átalakítása

Szekeres Marianna: A vasút története 2000-ig

Tamás Szilvia: A jövő lehetséges útjai és közútjai

Vőcsei Katalin: Közlekedés, fenntarthatóság - és a budapesti agglomeráció

 

Csütörtök 16 órától 17:30-ig Északi épület (földszint) 0.99 terem

A TÁRGY FELVÉTELÉNEK NEM FELTÉTELE A 'VÁROS' FÉLÉV ELVÉGZÉSE

 

     A FÉLÉV SORÁN TERVEZETT ELŐADÁSOK: 

    

     2005. feb. 10 10 óra! É -4.Hajóorr  Óra-eligazítás, elsősorban az új jelentkezőknek

     2005. feb. 17              Óra helyett részvétel a "Szociális városrehabilitációs kollokviumon"

     2005. feb. 24  16 ó     Bevezetés és példázat a népességrobbanásról

     2005. már. 3               A városi közlekedésről

     2005. már. 10             A közúti gyorsforgalmi hálózatról

     2005  már. 17             Az Andrássy út

     2005. már. 24             TAVASZI SZÜNET 

     2005. már. 31             Medence és átjáróház. A fenntarthatóság térbeli dimenziója.+ a kisvilág hálózatokról

     2005. ápr. 7                Erzsébetváros és a Madách-sétány

     2005. ápr. 14              Az infrastruktúra és a szolgáltatások

     2005. ápr. 21              A főváros közlekedéséről (hidak, struktúra, gondok)

     2005. ápr. 28              Elmarad az óra !

     2005. máj. 5               Az uniós és a hazai közlekedéspolitikáról. Előtte Záhonyról, és a logisztikáról.

     2005. máj. 12             A budapesti metró és tömegközlekedés + a Baross tér - Moszkva tér, - a vasút?

     2005. máj. 19             Válaszkísérlet a kihívásokra és összefoglaló

    

     Vizsgakövetelmény

    Az előadások szélesen értelmezett témaköréből önálló választás alapján
    egy 5-6 oldalas (kb 10-12 000 karakter) dolgozat megírása.

(Figyelem! Nem érdemes nagy betűkkel írni, sem dupla sortávolsággal, ettől ugyanis a karakterszám nem változik, viszont kinyomtatás vagy a honlapra való fölvitel előtt nekem fölösleges munkát ad. Gyakori hiba továbbá, hogy az irodalomhivatkozás nem korrekt -- nem világos, mi a hivatkozás; van utalás, de nem szerepel az irodalomjegyzékben, vagy ott szerepel, de nincs rá utalás; szerepel, de hiányosan stb. Internet forrásra is lehet utalni, de nem elég az, hogy "az EU weblapja", mint ahogy könyvnél sem lenne elég, hogy "Szabó Ervin Könyvtár". Kérem ezeket a típushibákat lehetőleg kerüljék, hogy az érdemi, tartalmi kérdésekre lehessen koncentrálni)

A dolgozat a vizsgaidőszak végéig eljuttatandó a tfleisch@vki.hu címre, vagy
Fleischer Tamás MTA VKI Budapest 1014 Országház u. 30. címre.
Ugyanitt lehet majd beíratni a jegyet. Telefon: 224 67 00 / 145
(Aki csak aláírást akar, annak is ugyanezt kell teljesítenie.)

Nem vizsgázhat olyan hallgató, aki év közben nem jelent meg az órán.

Fleischer Tamás

INTERNETEN ELÉRHETŐ
SZAKIRODALOM ELSŐSORBAN AZ ELŐADÓTÓL


A városi közlekedésről (a márc 3-i órához)
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf96/GYONGY960627.pdf

A magyar gyorsforgalmi úthálózat kialakításának néhány kérdéséről. Közlekedéstudományi Szemle XLIV.(1994) 1.szám (január) pp.7-24. (a márc 10-i órához)
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf93/APOKO930912.pdf

Az Andrássy útról (a márc 17-i órához)
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf02/ANDRASSY-UTBAN-VAN_020411.pdf

Medence és Átjáróház (a márc. 31-i órához)
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf99/REGHAT_SZ_991130.pdf

A közlekedéspolitika és a fenntartható fejlődés dilemmái, különös tekintettel a közúthálózatokra. Falu Város Régió 2003/3. pp16-25. (a márc. 31-i órához) http://www.terport.hu/fvrdata/cikkek/513/03-03-4.pdf

A főváros problémáiról: Lakható város lesz-e Budapest? Liget 1992 4. szám (tél)
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf91/ECOCITY910318.pdf

A Madách sétányról: Ekler Dezső: Madách út vagy szerves városfejlődés. A Belső-Erzsébetváros történetéről. Országépítő 1994 2. szám
http://www.ekler-architect.hu/Tanulmany-02/Madach-01-hu.htm

Összefoglalás-féle: A közlekedést leginkább a forgalom akadályozza. pp145-172 In: A természet romlása, a romlás természete. Magyarország. Szerk. Gadó György Pál. Föld Napja Alapítvány, Budapest, 2000
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf00/FORGAKA_2000.pdf

A budai rakpartról
Budapesti Nap cikk 2003 továbbá egy másik
http://budapest.neuropolis.hu/archiv/2004/iranyvaltas.php

A hagyományos közlekedéstervezés mítoszai. (Magyar közlekedéspolitikai koncepció környezetorientált értékrendben. II. rész). Közlekedéstudományi Szemle, XLV.(1995) 11. szám (november) pp.385-392
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf95/MITO95.pdf

 

Az Etele tér térségéről: Gondolatok "Budapest nyugati kapuja" tervezése kapcsán. Falu Város Régió 1998 (V.évf.) 10.szám (december) pp.11-20
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf98/KELENF_980930.pdf

A belvízi áruszállítás bizonytalan trendjei. Közlekedéstudományi Szemle, XLIX. évf.(1999) 8.szám (augusztus) pp.286-291
http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf98/BEVIZISZ_980421.pdf

További cikkek is felkereshetők a honlapomon:
http://www.vki.hu/~tfleisch/